Een bijzonder gesprek met Sietske Bergsma.

Click op het plaatje voor de Podcast met Sietske.

Als deze bizarre tijd van dwang en drang, van uitsluiting en tribalisme, één waardevol effect heeft, is dat het verschijnsel dat de kudde niet alleen uit elkaar wordt gedreven, maar dat de zwarte schapen ook nader tot elkaar komen. 

Uitsluiting leidt tot insluiting. Oude breuken leiden tot nieuwe sterkere banden. Verdrijving tot omhelzing.

Het voelt als een ander soort verbond, dat dieper gaat dan vriendelijke beleefdheid of zakelijke reciprociteit, maar andere kant ook iedere perversie of platvloersheid, ieder goedkoper willen ontbeert, omdat er grotere dingen spelen.
Het is de band van geëxcommuniceerden, de goelag verschoppelingen die hun laatste aardappelschil delen, een band of Brothers met een vleugje Bielzki partizanen. Hoewel ik natuurlijk niet hun strijd, enz enz, enz, toch een band van gevoelens die je alleen ondergaat in opgedrongen isolatie. Het is het bijna balorige, vogelvrije vrijheidsgevoel van “The frowned upon”, de uitgestotenen. 

De schoonheid daarvan overviel me tijdens de demonstratie op 5 september in Amsterdam.

Niemand keek op zijn iPhone of tuurde naar de grond, iedereen keek naar elkaar en zág elkaar ook staan.

Maar ik merk het ook aan de vele mails en d.m’s die ik krijg. Vaak met tips, uitnodigingen, hulpaanbod, of prachtige Bijbelteksten. Gemeend vriendelijk. Een korte aanraking met woorden, een beetje wederzijds houvast. De gedeelde opluchting, te ontdekken dat je niet totaal gestoord bent, of tenminste niet alleen in je waanzin.

En ik zie het terug in de positieve energie van de vele nieuwe netwerken die als hyfen door de natte herfstgrond onverstoorbaar hun weg vinden en verse heksenkringen vormen. 

Een paar dagen geleden kreeg ik bijzonder bezoek. Van Sietske Bergma, columnist, verslaggever, oprichter van Moederhart en de geestelijk moeder van Bakkie met Bergsma. Een bijzonder talent dat opbloeit, nu het werkelijk ergens om gaat. 

Een eer dat ik haar heb leren kennen en drie uur vrijuit met haar heb mogen praten, als eerste gast in haar nieuwe podcast-serie. Over het Geloof, Roodborstjes, mijn boek Olga, Rosanne Hertzberger, de gemiste kansen van de laffe middelmaat en dode ogen.

Dat was in andere tijden vast niet zo gegaan. 

Ik tel mijn zegeningen. 

En als ik ben uitgeteld, begin ik gewoon opnieuw.

Vind je mijn werk mooi, goed of belangrijk? Je kunt mij hier ondersteunen.

Vind je het werk van Sietske mooi, goed of belangrijk? Je kunt haar daar ondersteunen.

10 Comments

  1. Weer heel mooi verteld Jan.
    Geniet iedere keer weer van jouw goochelen met woorden, waardoor je steeds weer de mooiste volzinnen op papier krijgt!
    En zo waar, soms een brok in mijn keel.
    Ze hebben mij pas verteld, dat ik nog maar heel kort van jouw teksten kan genieten.
    Maar ik blijf je zolang mogelijk volgen!

  2. Een lang gesprek, dat voorbij vliegt. Mooi. Mooie mensen.

  3. Ik ben ontiegelijk blij met jou en je verwoording van de gekte die rondwaart in ons dagelijks leven.
    Dank hiervoor en ik hoop nog vaak van je te lezen.

  4. Ik heb van het gesprek genoten. Bedankt Sietske en Jan.

  5. Von Daniken ken ik al sinds de jaren 70 als kind, opgroeiend destijds in Pinkstergemeente/Maranatha kringen. Mooi en betekenis woord: Maranatha. Check it out.

    Enfin.

    ‘Waren De Goden Kosmonauten’…

    Dat was toen het narratief, en dat zal het gaan worden. Behold your Saviours…

    Van Von Daniken zal het gaan naar Zecheriah Sitchin. En waarom? Omdat de Bijbel het verhaal wel vertelt, waar het allemaal echt om gaat, maar die instituties die dan voor de Bijbel zouden moeten gaan staan (en inderdaad, KJV, check maar Wescott en Hort waarom dat allemaal fout gaat met de Bijbel tegenwoordig) blijken allemaal de huurlingen en wolven in schaapskleren waar onze Verlosser ons voor waarschuwde.

    Maar het verhaal is niet kapot. History= His Story. The Creator and His creation.

    Dus krijg je dat soort vertellers als Von Daniken en Sitchin als Von Daniken straks gaat vervelen.

    Tip: Michael Heiser, voor alle tegenwerpingen als het gaat over Sitchin;s zogenaamde Sumerische kennis.

    De Bijbel gaat over het verhaal van de Schepper met Zijn schepping. Realiteit overigens ook.

    Mag ik dit plaatsen?

    Dank.

  6. Net zitten luisteren, echt n prachtig gesprek.

  7. Mooi en soms ontroerend gesprek, van het begin tot het eind genoten.

  8. Mooie verwoording, waar en herkenbaar.
    Het cliché ‘In nood leert men zijn vrienden kennen’ gaat hier wel degelijk op.

  9. Mooi gesprek, Jan. En ik geniet van je manier van schrijven.

    1 ding uit het gesprek met Sietse Bergsma staat me overigens ook bij: dat je iemand als Rutte en Kaag maar moeilijk in de ogen kan kijken… entiteiten…

    Ik moest zelf ook aan Michael Heiser denken, diens boek ‘The unseen realm’ is onder andere een door de Bijbel ondersteunde onderbouwing over de andere wereld, waar o.a. engelen en demonen actief zijn. De hemelse en de aardse gewesten als 2 werkelijkheden die voor ons vanuit het aardse gezien meestal niet zichtbaar zijn.

    En natuurlijk heb ik er ook geen zicht op, het is voor mij hoogstens waarneembaar door hoe (inderdaad) iemand uit zijn ogen kijkt. En/of een (un) heimisch gevoel in de buikstreek.

    Als ik een beetje demon van status was en ik wilde wat bereiken in de helse hiërarchie, zou ik me binnen het aardse gepeupel dan toch vooral richten op mensen van invloed… regeringsleiders enzo…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *